Veelgestelde vragen
Aanvragen, wijzigen, opzeggen
Wijzigingen in je aanvullende verzekering en tandartsverzekering kun je tot en met 31 januari doorgeven. Wijzigingen gaan altijd per 1 januari in. Sluit je je verzekering na 1 januari af? Dan is dit met terugwerkende kracht.
Uiterlijk 31 december van ieder jaar kun je je verzekering opzeggen. De opzegging gaat in per 1 januari van het nieuwe jaar. Je bent verplicht om vóór 1 februari een nieuwe zorgverzekering af te sluiten.
In Mijn Blend kun je veel persoonlijke gegevens en voorkeuren eenvoudig zelf aanpassen:
- E-mailadres en telefoonnummer
- Betalingsgegevens
- Wijze van correspondentie
- Gezinslid bijschrijven
- Vrijwillig eigen risico verhogen/verlagen
- Verzekeringspakket
Schriftelijk
Regel je het liever schriftelijk? Dan kun je je wijziging opsturen naar: Witte-Boussen Assurantiën B.V.
Postbus 201, 4530 AE TERNEUZEN of per e-mail naar: zorg@witteboussen.nl
Een gezinslid in- of uitschrijven
Je kunt eenvoudig zelf je partner of kinderen op jouw polis bijschrijven in Mijn Blend of regel het via afdeling Zorg van Witte-Boussen Assurantiën B.V.
De bijschrijving gaat meestal in per 1 januari van het nieuwe jaar. Bijschrijvingen worden gemiddeld binnen vijf werkdagen verwerkt. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd met de ouder die de meest uitgebreide verzekering heeft, maar je dient ze wel zelf aan te melden.
Schrijf je baby binnen 4 maanden na de geboorte bij op jouw polis.
Partner of kind van uw polis halen
Je hoeft een gezinslid niet zelf af te melden. Als je partner of kind zelf een verzekering afsluit of bij iemand anders op de polis wordt bijgeschreven, dan wordt dit gezinslid automatisch van jouw polis gehaald.
Wil je handmatig iemand van jouw polis halen? Of is er onenigheid of onduidelijkheid over het in- of uitschrijven? Neem dan contact op met ons. Wij helpen je graag.
Een adreswijziging/correspondentieadres wijzigen
Adreswijziging doorgeven
Een verhuizing hoef je niet aan Aevitae door te geven. Geef een adreswijziging altijd door aan je gemeente. Aevitae krijgt jouw nieuwe adresgegevens automatisch door. Aan Witte-Boussen Assurantiën B.V. dien je een adreswijziging wél door te geven.
Ander correspondentieadres
Wil je je post ontvangen op een ander adres? Neem dan contact met Witte-Boussen Assurantiën B.V. op.
Naar het buitenland
Ga je verhuizen naar het buitenland? Dan wordt dit niet automatisch aan Aevitea en Witte-Boussen Assurantiën B.V. doorgegeven. Bovendien kan het zijn dat dit gevolgen heeft voor je zorgverzekering. Neem in dit geval contact met ons op.
Bij een betalingsachterstand is het niet mogelijk om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar.
In- of uitschrijven van digitale correspondentie doe je via deze link.
Incassomachtigingen worden niet overgenomen door Aevitae. Zodra je je aanmeldt voor een zorgverzekering via Aevitae ontvang je een bevestiging en welkomstbrief. Hierin staat een code waarmee je kunt inloggen op Mijn Blend.
In Mijn Blend kun je zelf de keuze maken voor automatische incasso. Ook kun je gebruik maken van een machtigingskaart. Klik hier voor deze machtigingskaart.
Algemeen
Moet je lang wachten voor een behandeling of opname? En is die wachttijd ook volgens de afgesproken normen te lang? Of wil je hulp bij het vinden van een huisarts of tandarts na je verhuizing? Dan kun je contact met ons opnemen voor wachtlijstbemiddeling.
Direct aanvragen
Je kunt wachtlijstbemiddeling online aanvragen. Na ontvangst van je verzoek, nemen wij binnen 5 werkdagen contact met je op.
Hoe bemiddelen wij?
Wij gaan voor je op zoek naar een andere zorgaanbieder die de behandeling eerder kan uitvoeren. Eerst kijken we of je terecht kunt bij een ziekenhuis bij jou in de buurt. Als daar op korte termijn geen plaats is, zoeken we verder in de rest van Nederland en ook bij zelfstandige behandelcentra (ZBC) of kijken we over de grens, in België en Duitsland.
Voor welke behandelingen is wachtlijstbemiddeling mogelijk?
- Afspraak bij een medisch specialist in het ziekenhuis (consult)
- Indicatie of diagnose voor verdere behandeling (diagnostiek)
- Poliklinische behandeling (zonder opname)
- Behandeling in ziekenhuis of behandelcentrum (ZBC) met opname
Afgesproken normen: wanneer is de wachttijd te lang?
Verzekeraars hebben met zorgaanbieders afspraken gemaakt over hoe snel verzekerden bepaalde zorg zouden moeten krijgen. Deze afspraken heten de Treeknormen. Hieronder hebben wij de maximale wachttijden op een rijtje gezet. Moet je langer wachten, dan kun je zorgbemiddeling aanvragen.
- Eerste gesprek bij medisch specialist: 4 weken
- Tijd om tot een indicatie of diagnose te komen: 4 weken
- Poliklinische behandeling: 6 weken
- Behandeling met opname ziekenhuis/behandelcentrum: 7 weken
Twijfel je aan de diagnose of behandeling van je behandelend arts? Dan kun je altijd de mening van een tweede arts vragen. Blend vergoedt één second opinion per kalenderjaar.
Zo regel je een second opinion
Vraag je behandelend arts of huisarts om een verwijzing voor een second opinion. Je bepaalt zelf in welk ziekenhuis/bij welke medisch specialist je de second opinion wenst. Dit kun je overleggen met je (huis)arts. Maak een afspraak bij het ziekenhuis of de medisch specialist voor de second opinion. Hiervoor heb je de verwijzing van je (huis)arts nodig. Vraag je behandelend arts om je medisch dossier. Dit heeft de tweede medisch specialist nodig voor de second opinion. Soms moet je het dossier zelf meenemen, soms stuurt het ziekenhuis het rechtstreeks naar de tweede specialist.
Als de second opinion achter de rug is, ga je met het advies van de tweede specialist terug naar je huidige behandelend arts. Samen bespreek je het advies. Je behandelend arts bepaalt of hij/zij het advies overneemt of niet.
Vergoeding voor een second opinion
De basisverzekering vergoedt één second opinion per kalenderjaar. Ga je naar een gecontracteerde zorgaanbieder, dan vergoeden wij de second opinion volledig. Voor een second opinion bij een ziekenhuis/behandelaar zonder contract moet je mogelijk een deel zelf betalen (afhankelijk van je basisverzekering en het tarief van de behandelaar). Houd er rekening mee dat de kosten eerst verrekend worden met je resterend eigen risico.
Hulp nodig bij het vinden van een specialist?
Vraag dan online bemiddeling aan. Wij kijken dan voor je waar jij terecht kunt.
Betalingen / declaraties
Soms kan in verband met de drukte bij de zorgverzekeraar de verwerking van declaraties langer duren dan je gewend bent. Binnenlandse nota’s worden doorgaans binnen 10 werkdagen verwerkt. Voor buitenlandse nota’s geldt 15 werkdagen.
In ‘Mijn Blend’ kun je je rekeningnummer ingeven waarop declaraties uitbetaald kunnen worden.
Wil je een nota declareren? Dat kan op verschillende manieren:
Online:
Scan jouw nota, log in op Mijn Blend en declareer makkelijk en snel in 3 stappen.
Mobiel:
Log in via de Aevitae zorg app, maak een foto van jouw nota en dien deze in. Gaat het om een nota uit het buitenland of om een ongeval? Stuur jouw nota dan via Mijn Blend of per post in met een bijhorend declaratieformulier.
Per post:
Vul een declaratieformulier in, voeg de originele nota toe en stuur deze in één envelop naar:
Aevitae B.V.
Postbus 2705
6401 DE HEERLEN
Aanvragen zittend ziekenvervoer
Je hebt vooraf toestemming nodig voor zittend ziekenvervoer. Dit betreft het gebruik van taxivervoer, eigen vervoer of openbaar vervoer. Je kunt deze toestemming aanvragen met het formulier ‘Medische verklaring zittend ziekenvervoer’. Toestemming voor zittend ziekenvervoer voor nierdialyses en oncologische behandelingen met chemotherapie, immunotherapie of radiotherapie kun je ook telefonisch aanvragen via het Aevitae telefoonnummer 088 - 35 35 763.
Heb je al toestemming voor taxivervoer? Dan neem je contact op met Transvision via telefoonnummer 0900 - 33 33 330 (optie 1). Maak je gebruik van eigen vervoer? Dan declareer je zelf de kosten na toestemming met het ‘Declaratieformulier reiskosten zittend ziekenvervoer’. Wanneer je de declaratie voor vervoerkosten indient moet je bij het declaratieformulier altijd een kopie van de afsprakenkaart mee sturen.
Zorgkosten die in 2024 ontstaan zijn worden afgewikkeld door de verzekeraar waarbij je in dat jaar verzekerd was.
Het klopt dat je een betalingsverzoek ontvangt van Aevitae. Je kunt er wel voor zorgen dat toekomstige rekeningen door een automatische incasso worden afgeschreven. Dit regel je via Mijn Blend (onder het tabblad Premie/rekeninggegevens) of een SEPA-machtiging. Deze kun je hier downloaden. De premies van januari dien je nog wel zelf te betalen via iDEAL of een overschrijving. De machtiging geldt dan pas voor de volgende incasso’s.
Buitenland
Bij opname in een Belgisch ziekenhuis word je soms gevraagd een verklaring te ondertekenen als je een éénpersoonskamer wenst. Je bent echter niet verzekerd voor deze meerkosten! Omdat deze kosten hoog kunnen oplopen (ligkamer en honorarium specialist), adviseren wij je deze verklaring niet zonder meer te ondertekenen. Met de aanvullende Ziekenhuis Extra Verzekering kun je de kosten (deels) afdekken. Mocht opname in een éénpersoonskamer om medische redenen noodzakelijk zijn, dan worden de kosten wel vergoed.
Lees meer informatie over specifieke aandachtspunten voor zorg in België.
In de Zorgzoeker zie je met welke zorgverleners EUCARE een contract heeft. Kies je voor een gecontracteerde zorgverlener? Dan ben je verzekerd van goede zorg en krijg je de hoogste vergoeding. Ga je naar een zorgverlener met wie EUCARE geen contract heeft? Dan betaal je mogelijk een deel van de zorgkosten zelf.
Ook dit jaar kun je voor verzekerde zorg in elke ziekenhuis en bij elke huisarts in Nederland terecht. Op dit moment worden nog steeds contracten met zorgaanbieders gesloten. De nieuwe informatie wordt van maandag t/m vrijdag dagelijks bijgewerkt.
Zie de Zorgzoeker voor het actuele overzicht.
Eigen Risico / Eigen Bijdrage
Voor de basisverzekering geldt in 2025 een verplicht eigen risico van € 385,-. Dit heeft de overheid bepaald.
Je kunt ervoor kiezen om je eigen risico te verhogen, in ruil voor een lagere premie. Dit is het vrijwillig eigen
risico. Je kunt het eigen risico met maximaal € 500,- verhogen. Het totale eigen risico (verplicht + vrijwillig) is
dus maximaal € 885,-. Let op, je kunt het eigen risico enkel per 1 januari wijzigen (uiterlijk 31 december 2024).
Maak je zorgkosten die onder de basisverzekering vallen? Dan moet je het eigen risico zelf betalen.
Het eigen risico is niet van toepassing op:
- Kinderen tot 18 jaar
- Een consult van de huisarts
- Zorgprogramma’s en ketenzorg
- Verloskundige zorg en en bevalling
- Kraamzorg (er is wel een eigen bijdrage)
- Hulpmiddelen in bruikleen
- Verpleging en verzorging bij u thuis (wijkverpleging)
- Medische kosten die verband houden met een donatie
- Medische en psychologische hulp voor slachtoffers van seksueel geweld
- Alle zorg die wordt vergoed uit uw aanvullende (tandarts-)verzekering
Het betalen van je eigen risico kan slecht uitkomen. Daarom kun je alle rekeningen al vanaf € 50,-
gespreid betalen. Een betalingsregeling kun je telefonisch aanvragen, als je een eigen risico factuur van
Aevitae hebt ontvangen, via het Aevitae telefoonnummer 088 – 35 35 763.
Als je bent verzekerd bij Blend kun je een betalingsregeling aanvragen als je voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Je bent bij Blend verzekerd op 1 januari van het jaar waarin jij je eigen risico gespreid wilt betalen.
- Je bent 18 jaar of ouder.
Na ontvangst van een eigen risico factuur vanaf € 50,00 kun je in Mijn Blend ervoor kiezen de factuur gespreid te betalen.
Sommige medische kosten worden niet volledig vergoed. In dat geval moet je een eigen bijdrage betalen. De eigen bijdrage staat los van het eigen risico.
Wettelijke eigen bijdrage
Aan sommige zorg uit de basisverzekering moet je zelf meebetalen. Dit heeft de overheid bepaald. Deze wettelijke eigen bijdrage geldt onder meer voor:
- Bepaalde geneesmiddelen
- Kraamzorg
- Verloskamer
- Zittend Ziekenvervoer
- Hoortoestellen
- Orthopedisch schoeisel
- Kunstgebitten
- Pruiken.
De overheid bepaalt de hoogte van dit bedrag. Een compleet overzicht met de bijbehorende bedragen vind je op de website van de Rijksoverheid.
Zorgkosten die niet vergoed worden
Sommige zorgkosten vallen niet onder de dekking van je basis- en/of aanvullende verzekering of er geldt een maximumbedrag dat de verzekeraar betaalt. In dat geval dien je deze zorgkosten zelf te betalen. Deze kosten worden als ‘eigen bijdrage’ aan je in rekening gebracht. In de polisvoorwaarden van je verzekering vind je per soort zorgkosten hoeveel wordt vergoed en of je een eigen bijdrage dient te betalen.
Geneesmiddelen
Bijbetaling (de eigen bijdrage) ontstaat doordat de inkoopprijs van de apotheek hoger is dan de vergoedingslimiet van het GVS. Dit komt voor bij bijvoorbeeld medicijnen voor ADHD en bepaalde anticonceptiva. Het verschil tussen de apotheekinkoopprijs en de GVS limiet is de bijbetaling. De overheid heeft bepaald dat deze eigen bijdrage niet meer mag bedragen dan € 250 per kalenderjaar. De stand hiervan kun je volgen in ‘Mijn Blend'. Indien is gekozen voor de aanvullende verzekering Excellent, dan wordt deze € 250 hieruit vergoed.
Ja, de apotheek mag jou een geneesmiddel geven dat van een ander merk is of in een ander doosje zit. De apotheek geeft jou namelijk het voorkeursmiddel mee. Ook al ziet de vorm en kleur er misschien anders uit dan je gewend bent, jouw apotheek en arts zorgen ervoor dat jouw overstap altijd veilig is.
Nee, de kwaliteit is gelijk. Als een fabrikant een nieuw medicijn ontwikkelt, dan krijgt die fabrikant 10 jaar de tijd om de ontwikkelkosten terug te verdienen. De fabrikant heeft in die tijd het alleenrecht (patent) om het middel te produceren en te verkopen. Daarna mogen ook andere fabrikanten hetzelfde medicijn maken. Hierdoor is een geneesmiddel na de eerste 10 jaar verkrijgbaar in verschillende doosjes en ziet het er soms ook iets anders uit.
De werking is echter hetzelfde. Alle geneesmiddelen die op de preferentielijst staan zijn door de overheid gecontroleerd en goedgekeurd op kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid. De overheid bepaalt ook welke geneesmiddelen onderling vervangbaar zijn. Je kunt er dus zeker van zijn dat het voorkeursmedicijn net zo goed werkt.
Geneesmiddelen bestaan uit twee delen: de werkzame stof en vulstoffen oftewel hulpstoffen. De werkzame stof is de stof die je nodig hebt voor jouw aandoening en is bij vergelijkbare geneesmiddelen altijd hetzelfde. Alleen de vulstoffen kunnen anders zijn.
Als je een ander merk krijgt van een geneesmiddel wordt er altijd voor gezorgd dat de werkzame stof precies hetzelfde is. Ook al ziet de vorm en kleur er misschien anders uit dan je gewend bent, jouw apotheek en arts zorgen ervoor dat jouw overstap altijd veilig is. Je kunt bij je apotheek om hulp en advies vragen als je daar behoefte aan hebt.
Ja, er kunnen geneesmiddelen verwijderd en toegevoegd worden op de preferentielijst. Als een middel langere tijd niet leverbaar is of er is een vergelijkbaar middel met een lagere prijs beschikbaar, dan wordt een middel van de lijst gehaald.
Als er nieuwe vergelijkbare geneesmiddelen zijn kunnen die ook worden toegevoegd aan de lijst. Dit kan door het jaar heen gebeuren. Om te voorkomen dat je te vaak van merk moet wisselen, wijzen we preferente middelen altijd voor minimaal 2 jaar aan.
Om voor vergoeding in aanmerking te komen moet het preferentiebeleid gevolgd worden. Wij vergoeden niet-preferente middelen alleen als er sprake is van medische noodzaak of leveringsproblemen bij het voorkeursmiddel.
Als hier geen sprake van is en je wenst toch het niet-preferente middel te krijgen, dan komen de kosten helaas voor je eigen rekening. Jouw apotheek zal dit van tevoren aangeven en de kosten ook direct met je afrekenen. De betaalde rekening kan niet achteraf worden gedeclareerd.
Kraamzorg en bevalling
Je kunt kraamzorg direct aanvragen via Aevitae Kraampakket. Vraag kraamzorg uiterlijk in de 4e maand van je zwangerschap aan, zodat zij jouw aanvraag op tijd kunnen verwerken.
Stuk voor stuk gekwalificeerde centra die aan de landelijke kwaliteitseisen voldoen. Heb je al een kraamzorgcentrum op het oog? Via de Zorgzoeker kun je controleren of zij een gecontracteerd kraamzorgcentrum zijn.
Tandarts
Bij Blend is de wachttijd niet van toepassing.
Ziekenhuis
In de Zorgzoeker van Aevitae zie je met welke zorgverleners EUCARE een contract heeft. De Zorgzoeker wordt dagelijks bijgewerkt door Aevitae. Kies je voor een gecontracteerd zorgverlener die gecontracteerd is voor jouw specifieke behandeling? Dan ben je verzekerd van goede zorg en krijg je de hoogste vergoeding. Ga je naar een zorgverlener waarmee EUCARE geen contract heeft? Dan betaal je mogelijk een deel van de zorgkosten zelf en adviseren wij je dit tijdig en vooraf aan te vragen. Neem in dat geval contact op met ons op.
Zorgpas
Met een zorgpas kun je laten zien dat jij een zorgverzekering hebt. Op de zorgpas staan je persoonlijke gegevens. De zorgpas is geen legitimatiebewijs. Bezoek je een zorgverlener in Nederland? Dan vraagt deze naar een geldig legitimatiebewijs, zoals een paspoort, rijbewijs of ID-kaart. Hiermee zoekt de zorgverlener jouw verzekering in het landelijk declaratiesysteem.
Digitale zorgpas
Heb je toch liever een pasje bij de hand? Dan vind je je zorgpas in de Aevitae App. Die kun je vanuit de Google Play en App Store downloaden. De pas kun je na het downloaden opslaan op je smartphone. Zo draag je de pas altijd bij je.
Zorgpas in het buitenland
In het buitenland is de digitale zorgpas niet voldoende. In EU/EER-landen, Zwitserland en Australië moet je de Europese Zorgkaart (EHIC) laten zien als je medische zorg nodig hebt. De EHIC kun je aanvragen in Mijn Blend. Je krijgt dan de combipas (zorgpas en Europese gezondheidskaart (EHIC) ineen) binnen 10 werkdagen. De EHIC is één jaar geldig.
Bel altijd eerst met de alarmcentrale als je medische zorg nodig hebt in het buitenland. Onze medewerkers staan 24/7 voor je klaar. Het telefoonnummer van de alarmcentrale op staat de EHIC.